Profielfoto: wat wil jij daarmee vertellen?

Mijn eigen profielfoto als voorbeeld

profielfoto

profielfoto zingeving passie hoorn enkhuizen medemblik purmerend heerhugowaard alkmaarprofielfoto

profielfoto linkedin cv

 

 

 

 

Vier profielfoto’s van dezelfde persoon, van mijzelf in dit geval. Ogenschijnlijk onmiddellijk duidelijk welke foto het meest geschikt is als profielfoto  voor social media of als foto op een CV. Of ………….

Is het toch minder vanzelfsprekend?

Feit is, dat als je een beetje rondkijkt op bijvoorbeeld linkedin je al deze varianten tegenkomt. Dan heb ik het nog niet over de “selfies“, de onder- of overbelichte foto’s, de portretjes die uitgesneden zijn uit een grotere foto en waar de helft van een ander persoon nog zichtbaar is, de stipjes in de verte en de kroegfoto’s. Om maar helemaal niet te spreken over de mensen die helemaal geen profielfoto uploaden of die in plaats daarvan een cartoonachtige avatar gebruiken om hun eigen identiteit te beschermen.

De functie van een profielfoto

Een profielfoto plaats je om een heel simpele reden. Je wilt een goede eerste indruk maken. Zodat de ander denkt: “met die vent/vrouw wil ik in zee.” Daarvoor is het belangrijk dat zowel je professionele als je persoonlijke kant zichtbaar is. Dat je duidelijk herkenbaar in beeld bent, zodat je, in het geval dat je met de ander hebt afgesproken in het plaatselijke Grand-Café, die ander je ook herkent. Een krachtige profielfoto is uitnodigend, bijvoorbeeld om jouw linkedin-profiel verder te lezen.

Foto’s roepen beelden op

Kijk maar eens terug naar de foto’s hierboven. Stuk voor stuk roepen deze foto’s verschillende beelden op. Welke foto het meest geschikt is als profielfoto, hangt af van de functie waarmee ik mij op de social media wil laten zien. Ik ben loopbaanbegeleider, waarschijnlijk is het voor de lezer wel duidelijk welke foto daar het beste bij past.
Een foto roept direct een indruk op. Zelfs meer dan dat, een foto roept een gevoel op bij de kijker. Onbewust wordt dat gevoel gekoppeld aan eerdere ervaringen van de kijker. Die eerste indruk is hardnekkig. Sterker nog: een mens is van nature gefocust op het bevestigen van die eerste indruk. Het gevolg: Bij een positieve eerste indruk is de ander geneigd ook in een volgend “live” contact te kijken naar zaken die de positieve indruk bevestigen. En bij een negatieve eerste indruk zullen de negatieve waarnemingen het zwaarst wegen. In de psychologie wordt dit “cognitieve dissonantie” genoemd. Kortom: jouw profielfoto moet méér dan goed zijn.

Tips voor een goede profielfoto

Hoewel er geen “beste” profielfoto bestaat, is wel een aantal richtlijnen te geven.

  • Een portretfoto, vanaf de schouders met voldoende ruimte langs en boven het hoofd.
  • Bij voorkeur in kleding die past bij jouw professionaliteit. Veilig is ook om op de foto te gaan in de kleding waarin je zou solliciteren op jouw functie.
  • De foto laat iets van jouw persoonlijkheid zien. Met een “echte” glimlach, een klein accent in bijvoorbeeld haar of bril.
  • Technisch is de foto perfect. Haarscherp, voldoende pixels, uitstekend belicht.
  • Kies voor een rustige achtergrond.
  • Eén profielfoto voor al je social media vergroot je herkenbaarheid en het beeld dat je wilt uitstralen.

Het maken van een goede foto is vakwerk. De investering valt echter best mee. Tussen de € 50,= en € 100,= heb je een uitstekende fotoserie, waar je plezier van hebt voor je social media, je werk-vind-visitekaartje en je C.V.. En wellicht doe je ook je partner, je kinderen en je (groot)-ouders er nog een plezier mee.

Tot slot

Natuurlijk voel ik de neiging om af te sluiten met een collage toppers en missers vanuit linkedin. Ik bedwing die neiging en adviseer je om zelf wat rond te kijken op linkedin en te ervaren wat foto’s met jou doen.

En uiteraard ben ik benieuwd naar je reactie. Ik zou het leuk vinden als je dat doet door  voorbeelden te geven van de naar jouw idee perfecte profielfoto.